Raymond de Koning
vrijdag 05 jul 2019

Even voorstellen: onze ambassadeur in Zuid-Holland

Zonder de hulp van onze ambassadeurs zouden de TVM Awards haast niet mogelijk zijn. Daarom stellen we ze graag aan je voor via een Q&A. In deze editie Raymond de Koning, chauffeur bij Vos Logistics.

- Waarom heb je gekozen voor het vak van beroepschauffeur?
"Het zit bij ons in de genen. Mijn vader was internationaal chauffeur en dus werd het er bij mij met de paplepel ingegoten. Het grappige is dat ik zelf ook jong vader werd en mijn zoon nu ook in opleiding is bij Vos Logistics om chauffeur te worden. Binnenkort zijn we collega's, dat is toch geweldig!"

- Wat vind je het mooiste onderdeel van het vak?
"De bepaalde vormen van vrijheid die je nog hebt. Ik geef hiermee als voorbeeld de pauzes. Rij ik langs een mooi plekje en krijg ik trek, dan stop ik en houd ik mijn pauze. Het is niet zo als in fabrieken dat je bijvoorbeeld om twaalf uur een sirene hoort die aangeeft dat je kunt gaan eten. Uiteraard moet er wel rekening gehouden worden met de planning en laad- en lostijden. Mijn ervaring bij Vos Logistics is op dit gebied de volgende regel: ben jij goed voor het bedrijf, dan is het bedrijf goed voor jou. En dat vind ik fijn werken."

- Wat moet er gebeuren om de verkeersveiligheid op de Nederlandse wegen verder te verbeteren?
"De mobiele telefoon weg, wat voor mij ook een opgave zal zijn, als ik eerlijk ben. En afstand houden, omdat het snelheidsverschil tussen vracht- en personenwagens te groot geworden is: 85 en 130 is op sommige plaatsen gevaarlijk."

- Waarom ben je ambassadeur geworden van de TVM Awards/NK Veiligste Chauffeur?
"Vos Logistics heeft me voorgedragen, wat ik een grote eer vind. Ik denk zelf dat mijn positieve instelling de reden daarvoor was. Na twintig jaar begin ik de werkweek nog altijd met een lach. En natuurlijk wil ik ook graag mijn steentje bijdragen aan veilig verkeer."

- Wat zijn de belangrijkste eigenschappen die de veiligste chauffeur van Nederland moet bezitten?
"Vooral geen stress hebben, ook niet als je een laad/lostijd door overmacht niet gaat halen. Ik zie het vaak genoeg om me heen dat er nog steeds chauffeurs zijn die een gevaar op de weg zijn, omdat ze maar een bepaalde tijd willen halen. Ook ik zal altijd een termijn proberen te halen, maar wat niet gaat, dat gaat niet."

- Welke tip met betrekking tot veiligheid zou je de medeweggebruikers willen meegeven?
"Toon wat meer respect voor elkaar op de weg en vertrek iets eerder van de locatie. Wij als beroepschauffeurs zouden het goede voorbeeld moeten geven, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Mijn collega’s zullen dit beamen. Hoe vaak wij niet worden afgesneden bij afslagen, of onbegrip zien bij medeweggebruikers, omdat we door bijvoorbeeld een zware vracht langzaam invoegen. Ik zou een boek kunnen schrijven over de taferelen die ik in Europa heb meegemaakt. Een tip voor in de toekomst van mijn kant: laat elke nieuwe bestuurder die voor zijn B-rijbewijs gaat eens een uurtje (of langer) meerijden met een vrachtwagen, dat kun je gewoon in de rijopleiding inpassen. Ik heb namelijk het gevoel dat de roekeloze acties die wij dagelijks om ons heen zien het gevolg zijn van onwetendheid."

In het kort
Naam: Raymond de Koning
Leeftijd: 46
Burgerlijke staat: gehuwd
Woonplaats: Rotterdam
Type rijbewijs: groot rijbewijs CE
Vrachtwagenchauffeur sinds: 2000
Werkgever: Vos Logistics
Merk vrachtwagen: "Ik heb van alles gereden: Volvo, Scania, MAN, DAF en rij nu Mercedes. Ik hecht totaal niet aan merken, alle cabines zijn prima voor elkaar tegenwoordig."
Aantal km’s per jaar: 150.000
Type werkzaamheden: Vele verschillende, maar op dit moment meestal containers- of trailerwerk.
Hobby's: Taekwondo en reizen
Favoriete muziek in de cabine: Top 40

Bijzonderheden en/of persoonlijke verhalen: "Ik heb jarenlang op alle uithoeken van Europa gereden. Dat voelde vaak als een rijkdom. In de schoolvakanties nam ik mijn vrouw en zoontje regelmatig beide tegelijk mee, of mijn zoon apart. Ik gaf dan aan de planning door dat ik een paar weken niet thuis hoefde te zijn en zo kon je ons overal in Europa tegenkomen. Het was gelijk een perfecte compensatie voor het feit dat ik jarenlang heel veel van huis was. Echt mooie herinneringen hebben we hieraan. Sinds 2009 zijn de werkzaamheden veranderd en zijn de ritten waarbij je weken van huis bent niet meer bij onze afdeling. Ik zou liegen als ik niet zou toegeven het soms wel te missen. Het zwerven, niet weten waar je morgen slaapt et cetera. Aan de andere kant ben ik nu de weekenden thuis en dat is ook heel wat waard."